História v skratke

................................................

......
Spoločnosť Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino) ...
vznikla okolo roku 1899 v severotalianskom meste Turín. Prvé automobily boli určené hlavne pre bohatšiu klientelu, ale aj napriek tomu sa rýchlo rozšírili v Taliansku a v zahraničí.
Značka Fiat sa začala dosť skoro objavovať aj na závodných dráhach. V roku 1909 otvoril závod aj v USA, v ktorom sa okrem osobných vyrábali aj nákladné auto- mobily, traktory, vlaky, lietadlá a lode.
V roku 1922 sa Fiat zameral hlavne na produkciu automobilov pre širokú
verejnosť a o pár rokov neskôr začal s výrobou aj legendárneho Fiat 600 a neskôr Fiat 500.
Tieto automobily  sa stali doslova „symbolom talianskeho motorizmu a ich kultúrou“.

Autosalón v Ženeve, rok 1955. To bolo prvé miesto na svete, na ktorom mohla
široká verejnosť uvidieť „nový“ Fiat 600, ktorého dizajn navrhol Dante Giacosa.
Malé, 4-miestne autíčko s radovým  4-valcom uloženým vzadu a vodným chladením, nástupca dovtedy vyrábaného Topolina, ktorý mal tiež  4-valcový motor, ale uložený vpredu.
Samonosná karoséria ukrývala motor s objemom 633 cm3 a silou 15 kW (21,5 k).
Štvorstupňová prevodovka so spiatočkou a synchrónnom na posledných troch stupňoch umožňovala rýchlosť 95 km/h. K pohodliu jazdy prispievalo aj tlmenie listovou pružinou na prednej,nezávisle zavesenej náprave s priečnymi ramenami a tlmičmi na každej strane. Zadná náprava s dvoma točenými pružinami na
každej strane, cez ktoré viedli tlmiče mala nezávisle na sebe zavesené ťažné ramená.
Použité boli bubnové brzdy s jedno-okruhovým hydraulickým systémom, ručná brzda pôsobila na prevodovku.
Kúrenie kabíny teplým vzduchom priamo z priestoru motora cez jeho chladič považujem za perfektné a jednoduché riešenie, pokiaľ dobre tesnili a nedymili výfukové zvody.
Dvere so zadnými závesmi sa otvárali proti smeru jazdy, predné smerovky boli umiestnené nad hlavnými svetlometmi, nárazníky boli bez nárazových zvislých častí a tesnenia bočných okien do roku 1956 bez okrasných líšt.

Už koncom roka 1955 pribudol typ s plátenou strechou.





Sklápanie operadiel predných sedadiel ani náhodou neprispievalo k dobrému nastupovaniu do zadnej časti automobilu. A to do roku 1957, kedy sa zmenila konštrukcia uchytenia sedadla a začalo sa odklápať celé.
Zmenilo sa aj otváranie okien. Jednoduché odsúvacie sklo do strany nahradili sťahovacím do priestoru dverí, kde do vtedy bol len úložný priestor.
Prevratnou novinkou bol združený dvojpáčkový prepínač svetiel a smeroviek
na tyči volantu.
Väčšie zadné svetlá, bočné chrómované lišty a lišta v strede prednej kapoty,
celochrómované zvislé členy nárazníkov a o takmer pol litra väčšia olejová
vaňa.
To sú zmeny uzatvárajúce túto prvú modelovú radu, ktorá sa vyrábala 4 roky.





Ale ešte v roku 1956 bola popri výrobe klasickej 600-vky predstavená Multipla.
6-miestny mikrobus s rovnakým motorom vzadu, ale s prednou nápravou
z Fiatu 1100.

Multipla dostala zadný pár dverí, sedenie vodiča a vedľa-sediaceho spolujazdca
sa posunulo dopredu, čím sa značne znížila bezpečnosť už tak „nebezpečného“ auta.
.................
.......
V roku 1959 bol na 600vke mierne vylepšený motor,ale zmeny sa dotkli aj výzoru.
Zmenilo sa časovanie vačkového hriadeľa a bola pridaná podtlaková regulácia predzápalu na rozdeľovači, ktorá bola montovaná do roku 1966.
Karburátor WEBER nahradil SOLEX, čo prinieslo 633 kubíkovému motoru
mierne zvýšenie výkonu o 1,8 kW , a to na 17,2 kW (24,5 k).
Pôsobenie ručnej brzdy na prevodovku bolo nahradené systémom pôsobiacim
na čeľuste zadných brzdových bubnov.
Vzhľad prednej časti auta sa zmenil pridaním bočných smeroviek do predných blatníkov a premiestnením predných smeroviek pod hlavné svetlomety.
Zadné svetlá boli opäť o niečo väčšie.


.............


Ale v roku 1960 bola klasická 600-vka, ako aj väčšia Multipla obdarená 20,3 kW
(29 k) motorom s obsahom 767 cm3.
110 km/h bola rýchlosť, ktorú vďaka tejto zásadnej zmene dosahoval Fiat 600 D a o niečo nižšiu aj Fiat 600 D Multipla.
Pasívny olejový čistič bol nahradený aktívnym odstredivým, umiestneným na
konci kľukového hriadeľa.
Pre pohodlnejšie cestovanie boli pridané trojuholníkové protiprievanové bočné okienka.

V roku 1962 pribudla pod prístrojovou doskou odkladacia polička a v roku 1964
sa zmenilo zavesenie dverí na predné, čím sa začali otvárať tak ako sme zvyknutí.
Na Multiple však zavesenie dverí ostalo nezmenené.
O rok neskôr 27-litrovú palivovú nádrž, ktorá bola umiestnená na boku predné-
ho odkladacieho priestoru a siahala od rezervného kolesa až po predné okno nahradila 31-litrová uložená naprieč po celej šírke pod predným oknom.
Tieto dve zmeny mali veľkú zásluhu na zlepšení bezpečnosti, aj keď
bezpečnostné pásy chýbali, pretože do roku 1968 neboli povinne montované.
Opäť sa zmenila veľkosť svetiel, predná maska so znakom, zmizli okrasné lišty a chromované zvislé členy nárazníkov dostali gumovo-plastové výplne.
Taktiež sa zmenila veľkosť a tvar stredových puklíc,ale aj tvar samotných diskov kolies.  V interiéri sa chromované časti začali nahrádzať lacnejšími plastovými.

V roku 1969 bola výroba 600-vky ukončená, ale už od roku 1964 dopĺňal rodinu malých áut Fiat 850, ktorý síce koncepčne vychádzal z typu 600, ale mal silnejší motor ktorý sa točil opačne, palivová nádrž bola umiestnená bezpečnejšie za zadným sedadlom ale hlavne bol väčší a priestrannejší.

Fiat 600 bol taký obľúbený, že sa licenčne vyrábal aj v iných krajinách.
Rôzne typové označenia a konštrukčné modifikácie týchto vozidiel vychádzali z tovární rôznych výrobcov takmer po celom svete.

Len v Juhoslávií sa toto vozidlo vyrábalo 30 rokov a doteraz ich tam jazdí naozaj veľmi veľa.
Vyrábali sa od roku 1955 pod označením Zastava 600 (633 cm3), Zastava 750
(767 cm3).
Po roku 1980 sa začal vyrábať ešte jeden a síce posledný model, Zastava 850
(848 cm3). O niečo modernejší motor mal výkon  25 kW (36 k) a  umožňoval rýchlosť cez 130 km/h. Nielen modernejším motorom, ale aj dvoj-okruhovým brzdovým systémom bol tento model  najsilnejším v tejto triede juhoslovanských automobilov. Výroba bola ukončená v roku 1985.

...........................
.....


V Nemecku sa 600-vka vyrábala pod označením NSU Fiat Jagst (633 cm3)
od roku 1956.
Auto s plátenou strechou a trocha odlišnou prednou maskou v podstate postihli počas výroby také isté zmeny, ako talianskeho kolegu a aj výroba bola ukončená v tom istom roku.
Jagst 770 bolo typové označenie novšej verzie s motorom 767 cm3 a Jagst 2 označoval typ s predným zavesením dverí.
V roku 1961 turínska dizajnérska spoločnosť Carrozzeria Vignale  prišla s kreá-
ciou Jagst 770 Riviera, ktorá sa vyrábala v prevedení Coupé a Spider.
Vozidlá sa vyrábali aj pod označením Neckar.

...................
Španielska automobilka Seat v roku 1957 tiež prišla s typom 600.
Tiež s približne tými istými vývojovými zmenami, ale výrobu ukončili až v roku 1973.
Počas tohto obdobia  uzrel svetlo sveta aj Seat 600 D Formichetta (úžitkové dodávkové vozidlo pre dvojmiestnu posádku), 4-dverový Seat 800 a 850,
Seat 600 E (Fiat 770 S) a luxusnejší Seat 600 L.


..........

..................
........... ...........


V americkej Argentíne sa od roku 1960 a tak isto s podobným vývojom vyrábal
Fiat 600 (633 cm3), neskôr Fiat 600 D (767 cm3), Fiat 600 E a Fiat 600 F.
Model 600 R, ktorý prišiel do výroby v roku 1970 bol vybavený motorom 797 cm3 s výkonom 25 kW (36 k) a o 7 rokov neskôr Fiat 600 S s objemom 843 cm3 s výko-
nom 28 kW (40 k).
Výroba v Argentíne bola ukončená v roku 1982.

Fiat 600, ale aj Multipla svojimi tvarmi priťahovali pozornosť rôznych dizajnérskych spoločností, ako aj úpravcov áut a vznikali rôzne kreácie.
V skratke spomeniem najznámejšie otvorené „plážové vozítka Fiat 600 Jolly,
alebo Fiat 600 Multipla Jolly od turínskej spoločnosti Carrozzeria Ghia,
ktoré boli charakteristické prútenými sedadlami. Alebo už spomenutá Carrozzeria Vignale, ktorá si zobrala na mušku nemecký NSU Jagst, spoločnosť Abarth zameraná hlavne na športové špeciály.





Celkovo bolo vyrobených cez 2,5 milióna kusov 600-viek v Taliansku, 841 tisíc v Juhoslávii, 171 tisíc v Nemecku, 17 tisíc v Španielsku a 300 tisíc v Argentíne,
čo je spolu vyše 4 milióny automobilov.

V roku 1998 sa Fiat snaží o oživenie 600-vky. Prichádza na trh s moderným
Fiat Seicento (po slovensky 600) a na 50-te výročie v roku 2005 mení názov opäť
na Fiat 600.

...................................... Fiat 600 ........... Fiat 600D ........... Fiat Seicento ... Fiat Seicento Sporting

d
xšxv (cm) .............. 329x138x141 ...... 329x138x141 ......... 332x151x144 ............. 332x151x144
hmotnosť (kg)
................ 585 .................... 615 ........................ 730 ............................ 750
spotreba (l/100km) ...... 5,5-6,8 ............... 6,0-6,8 ................... 4,5-7,0 ....................... 4,7-6,8
max. rýchlosť (km/h) ...... 95 ..................... 110 ........................ 140 ............................ 150
motor ............................... V4 ...................... V4 .......................... V4 .............................. V4
....................................... 633 cm3 ............ 767 cm3 ................. 899 cm3 .................... 1108 cm3
................................. 15 kW (21,5k) .... 20,3 kW (29k) ........ 27,3 kW (39k) ............. 37,8 kW (54k)
......................................... OHV ................... OHV ....................... OHV ........................... FIRE
........................................ 4-takt ................. 4-takt ..................... 4-takt .......................... 4-takt
..................................... benzínový .......... benzínový .............. benzínový ................... benzínový
..................................... chl.vodou ........... chl.vodou ............... chl.vodou ................... chl.vodou




..................... ............. ... galéria (historické obrázky) ...

............................................................................................................................................................................................................................................................... napísal: Richard Švarba